22.1.2025 19:18
Karlovarský kraj, jeden z nejmalebnějších regionů České republiky, zažívá stabilizaci a nové příležitosti na realitním trhu. Po obtížných letech se oblast vrací do normálu, s nárůstem cen nemovitostí a rostoucí poptávkou po bydlení.
Grafy ve videu jsou ověřené exkluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy, VALUO.cz, TOPLAK.pro a portálu Reality.iDNES.cz spolu s Ministerstvem pro místní rozvoj
GRAFY jsou možné si prohlédnout a stáhnout k Vašemu použití ZDE
Karlovarský kraj, jeden z nejmalebnějších regionů České republiky, zažívá stabilizaci a nové příležitosti na realitním trhu. Po obtížných letech se oblast vrací do normálu, s nárůstem cen nemovitostí a rostoucí poptávkou po bydlení.
Rok 2024 přinesl Karlovarskému kraji období stabilizace cen. Nabídkové ceny bytů se v průběhu roku 2024 zvyšovaly, a to až na historická maxima. Průměrná cena za metr čtvereční dosáhla ve Varech a jejich okolí 62 000 Kč, zatímco v Sokolově se pohybovala kolem 31 000 Kč. Mariánské Lázně pak nabídly ceny kolem 57 000 Kč. Tyto hodnoty zdůrazňují rostoucí atraktivitu regionu.
Nájemní bydlení: Růst cen a kvality
Poptávka po nájmech v Karlovarském kraji roste, ačkoliv majitelé nemovitostí čelí výzvám při hledání spolehlivých nájemníků. „Byty po rekonstrukci se pronajímají rychleji a za výšší ceny. Spolehliví nájemníci dávají přednost kvalitnímu bydlení a jsou ochotni připlatit si,“ uvádí Mirka Valašíková z Tobi Reality.
Naopak v Sokolově dochází k přesycení trhu investičními byty, což způsobuje stagnaci cen nájmů. Natálie Fajfrlíková z Realitní kanceláře Sedláček potvrzuje: „Pronájmy v Sokolově se drží v nabídce déle a majitelé musí být flexibilní při nastavování cen.“
Chaty a chalupy: Konec boomu?
Poptávka po rekreačních nemovitostech, která během pandemie prudce vzrostla, nyní klesá. Kupující dnes přistupují k nákupům obezřetněji a nejsou ochotni akceptovat vysoké ceny. „Sezóna pro prodeje chat a chalup začne na jaře, kdy si kupující chtějí nemovitosti ihned užít. Ale ceny se musí přizpůsobit realitě trhu,“ vysvětluje Miroslav Škurla z M&M Reality.
Německá klientela: Mítus vs. realita
Ačkoliv Karlovarský kraj sousedí s Německem, němečtí investoři se na trhu příliš neangažují. „Němečtí kupující nemají zájem o české nemovitosti, protože ceny v německém pohraničí jsou mnohdy nižší,“ uvádí Mirka Valaštíková. Tento fakt potvrzuje i Natálie Fajfrlíková: „Většina místních obyvatel kupuje zahrádky v Německu, kde jsou dostupnější.“
Predikce pro rok 2025
Odborníci očekávají pokračující růst cen nemovitostí v Karlovarském kraji, avšak s menší dynamikou. Zájem o kvalitní bydlení i investice do pronájmů by měl zůstat stabilní. Miroslav Škurla shrnuje: „Rok 2025 přinese stabilitu a příležitosti pro ty, kteří dokáží efektivně pracovat s klienty a nabídnout jim profesionální služby.“
Závěr: Perspektivy rozvoje v Karlovarském kraji
Karlovarský kraj se profiluje jako atraktivní lokalita nejen pro bydlení, ale také pro investice do nemovitostí. Stabilní ceny, krásnprostředí a rostoucí profesionalita makléřů tvoří ideální podmínky pro rok 2025. Jak uvádí Petr Makovský: „Klíčem k úspěchu je zachovat stabilitu a pracovat na další profesionalizaci trhu.“
Detailní rozbor a klíčové myšlenky z textu:
Celkový kontext:
Text pojednává o analýze realitního trhu v Karlovarském kraji, která proběhla formou diskuze mezi několika odborníky z oblasti realit a s využitím dat od CEMAPu (cenové mapy). Diskuze se zaměřila na shrnutí roku 2024, predikce pro rok 2025 a specifika realitního trhu v regionu. Hlavními tématy byly ceny nemovitostí, poptávka, vývoj nájmů a vliv úrokových sazeb.
Klíčové body:
Úspěšný rok: Všichni diskutující se shodli, že rok 2024 byl pro realitní trh velmi úspěšný. Trh ožil po slabém roce 2023, kdy byla poptávka minimální.
Růst cen bytů: Největší zájem byl o menší investiční byty (garsonky, 1+1, 2+1), které šly rychle na odbyt i za vyšší ceny.
Pomalý růst cen domů: Ceny domů v regionu rostly pouze mírně, a to zejména u nemovitostí v dobrém stavu. Starší domy bez rekonstrukce zůstávaly déle v nabídce.
Sezónní útlum: Poptávka oslabila ke konci roku (od poloviny listopadu do prosince), což odpovídalo i údajům z portálů sledujících návštěvnost.
Byty:
V prosinci 2024 ceny bytů dosáhly historického maxima a blížily se hranici 50 000 Kč/m².
Nejnižší ceny za metr čtvereční jsou v Sokolově, zatímco Karlovy Vary a Mariánské Lázně mají ceny vyšší.
Investoři stále projevují zájem o levnější byty v Sokolově, přestože je obtížnější najít spolehlivé nájemníky.
Domy:
Ceny domů v regionu zatím nedosáhly svých historických maxim.
U větších nemovitostí a těch, které vyžadují rekonstrukci, se často musí cena snižovat, aby byl prodej úspěšný.
Ekonomické faktory:
Karlovarský kraj je jedním z nejchudších v ČR, což ovlivňuje možnosti místních obyvatel investovat do nemovitostí.
Vyšší úrokové sazby stále limitují dostupnost hypoték.
Investiční byty:
Velká poptávka po investičních bytech, zejména v levnějších oblastech jako Sokolov.
Někteří investoři využívají 100% hypotéky s ručením jiné nemovitosti a plánují refinancování při budoucím poklesu úrokových sazeb.
Pronájmy:
V Karlových Varech a Chebu je snazší najít spolehlivé nájemníky, zatímco v Sokolově je situace složitější kvůli přetlaku investičních bytů.
Rekonstruované byty se pronajímají rychleji a za vyšší ceny, což přitahuje solventnější nájemníky.
Německá klientela:
Přestože Karlovarský kraj sousedí s Německem, zájem německých kupců je minimální. Nemovitosti na německé straně pohraničí jsou často levnější než v Česku.
Češi naopak objevují možnost výhodnějšího nákupu nemovitostí v Německu, což je zajímavý trend.
Další růst cen: Ceny nemovitostí v Karlovarském kraji pravděpodobně porostou, i když spíše mírným tempem. Byty budou stále atraktivní investicí.
Oživení poptávky mladých rodin: Diskutující očekávají, že mladé rodiny začnou více nakupovat, protože si na vyšší úrokové sazby zvykly a ceny nemovitostí je motivují k nákupu.
Hypotéky: Pokud úrokové sazby klesnou, zájem o hypotéky a nákupy nemovitostí se zvýší.
Ekonomické podmínky: Růst cen potravin a energií stále zatěžuje rozpočty domácností, což omezuje jejich schopnost investovat do nemovitostí.
Vzdělaní prodávající: Natálie Fajfrlíková zdůraznila důležitost, aby si prodávající vybírali profesionální realitní makléře, což může ovlivnit úspěšnost prodeje.
Krásná příroda a klid: Všichni diskutující se shodli na tom, že Karlovarský kraj nabízí krásné prostředí a příjemné místo k bydlení.
Možnosti investic: Díky nižším cenám nemovitostí v některých lokalitách (např. Sokolov) zůstává kraj atraktivní pro investory.
Diskutující si přejí, aby trh zůstal stabilní a bez výrazných zvratů. Rok 2024 byl označen za „normální“ po několika turbulentních letech, což je optimální stav pro realitní trh.
Přání pro rok 2025 zahrnovala především zdraví, snížení úrokových sazeb a zlepšení ekonomické situace (zejména stabilizaci cen energií a potravin).
Shrnutí:
Analýza ukazuje, že realitní trh v Karlovarském kraji má své specifické rysy, jako jsou nižší příjmy obyvatel, velký zájem o investiční byty a omezená německá klientela. Rok 2024 byl pro realitní makléře úspěšný, přičemž očekávání pro rok 2025 jsou mírně optimistická. Kraj nabízí atraktivní možnosti pro investory díky nižším cenám nemovitostí, ale zároveň čelí výzvám spojeným s ekonomickými podmínkami a strukturálními rozdíly v poptávce mezi byty a domy.
Vybrané předchozí díly najdete zde:
Analýza vývoje realitního trhu v Olomouckém kraji - prosinec 2024
Analýza vývoje realitního trhu v Plzeňském kraji - prosinec 2024
Analýza vývoje realitního trhu v Jihomoravském kraji - listopad 2024
Analýza vývoje realitního trhu v Pardubickém kraji - listopad 2024
Analýza vývoje realitního trhu v Moravskoslezském kraji - říjen 2024
Analýza vývoje realitního trhu ve Středočeském kraji - říjen 2024
Analýza vývoje realitního trhu v Ústeckém kraji - září 2024
Analýza vývoje realitního trhu v Jihočeském kraji - září 2024
Analýza vývoje realitního trhu v PRAZE - srpen 2024
Analýza vývoje realitního trhu v Libereckém kraji - srpen 2024
Analýza vývoje realitního trhu v Královéhradeckém kraji - červenec 2024
Analýza vývoje realitního trhu v kraji Vysočina - červenec 2024
Analýza vývoje realitního trhu ve Zlínském kraji - červen 2024
Analýza vývoje realitního trhu v Karlovarském kraji - červen 2024
-----------------
Komletní přepis videa:
Dobrý den. Dámy a pánové, vítám vás u naší další Analýzy vývoje realitního trhu za účasti nejlepších realitních makléřů Projektu Realiťák roku, tentokrát jenom 2024, a to v Karlovarském kraji a jeho okresech. Je začátek ledna 2025 a já jsem velmi rád, že můžu u dnešního rozhovoru přivítat tři milé hosty, prvním z nich Natálie Fajfrlíková, Realitní kancelář Sedláček, dobrý den.
Dobrý den.
Miroslav Škurla, M&M Reality Ostrov, dobrý den.
Dobrý den.
A Mirka Valaštíková, Valašíková, Tobi reality a finance součástí Gepardů. Dobrý den.
Dobrý den.
A samozřejmě máme tady i zástupce CEMAP cenové mapy, který nám poskytuje ve spolupráci s dalšími partnery některé data. Tentokrát je to Jaromír Tkadleček. Ahoj, Jardo.
Ahoj, Péťo, dobrý den a ahoj všem.
Dobrý den.
Zdravím.
Je začátek ledna 2025. Máme za sebou dle mého názoru a podle čísla, které jsme viděli, velmi úspěšný rok 2024, co se týká realitní, realitní branže. Možná vás požádám, každého z vás u nějaké krátké shrnutí toho, jaký z vašeho pohledu ten rok 2024 byl a co se podařilo či nepodařilo. A začnu Natálií rovnou, protože tu mám tam jako první, tak ať si to nepletu.
Okay. Tak jako za nás byl docela turbulentní, protože na začátku roku ještě jsme úplně neočekávali takový nárůst a hlavně hodně kupujících se pustilo teda do koupi. Takže vlastně, co jsme dostali, tak jsme většinou měli pryč, no, takže jako celý ten rok byl prostě pracovní hodně jako hodně jsme pracovali, no.
Takže jste byli spokojený nakonec.
Jo, určitě.
Prima, to jsem chtěl slyšet. Miroslav, Miroslav Škurla, prosím.
Tak já jsem měl velice dobrej rok, já jsem spokojenej. Povedlo se hodně prodejů, taky pronájmy, takže si myslím, že ten rok jsem měl dost úspěšný, takže já, co se nabralo, zhruba všechno se prodalo, pronajalo, takže já jsem spokojenej.
Tak a jako naposled Mirka.
Tak překvapivě teda ten rok se rozjel hezky, oproti tomu roku 2023, který byl teda poměrně mrtvej, takže 2024 potom bylo znát, že ten trh zase začal ožívat. Já teda za sebe jsem potom na konci toho roku, ale ty poslední tři měsíce, říjen, listopad, prosinec zaznamenala sníženou poptávku. Nevím, jak ostatní, možná, že to bylo tím, že jsem zrovna měla v nabídce teda nemovitosti, který byly dražší na tu naší lokalitu, ale byl tam takový menší útlum ke konci roku.
My jsme z hlediska čísel viděli, že někdy od poloviny listopadu víceméně veřejnost nebo lidi, kteří chtěli poptávat, tak přestali reagovat na internetu relativně masivně. Začalo to někdy v polovině listopadu a od 10. prosince už to bylo jako relativně velmi slabé, rozjelo se to těsně po Vánoci. To můžu z hlediska nějakých čísel, které já jsem viděl z hlediska návštěvnosti a vůbec hledanosti na portále reality iDNES.
Tak to já, to já potvrzuju.
No, ty čísla bohužel, my to vidíme v těch velkých a ono se to bohužel rozpadá do jednotlivých oblastí velmi jednoduše. Samozřejmě jsou někde výjimky. Jardo, jak se povedl roku, CEMAPu, CEMAPu? To by mě taky zajímalo, ještě.
Rok? Myslím si mimořádně. Lepší rok jsme ještě historicky jakoby nikdy neměli. Ten počet těch makléřů, kteří vnímají v podstatě už jako nutnost mít nějakou jakoby podporu, prostě ve formě dat, je neustále větší. Já jsem za to samozřejmě rád, protože se to od těch makléřů obratem dostane, dostane ke klientům, takže za mě jenom dobrý.
To jsem rád. Pojďme se podívat na čísla, jak to dopadlo v roce 2024. Z hlediska nabídkových cen, které máme v tuhle chvíli už k dispozici. Realizované ceny, jsou bohužel vždycky s nějakým relativně tříměsíčním zpožděním, takže na ty se, na ty se v tý analýze nemá smysl tak často koukat. Podívám se, zkusím tam dát, nasdílet obrazovku, abysme se podívali, jak to vlastně dopadlo a poprosím Jardu, aby to možná okomentoval, jak to vypadalo v Karlovarském kraji z hlediska cen, ceny domů a bytů v celku.
Tak co se týče vlastně toho celku jako takového, tak prostě ono to kopíruje jako vývoj v podstatě skoro celé republiky. Ta cena prostě se mírně propadla, potom už začala vlastně setrvale stoupat a vracíme se do nějakého, řekl bych, normálu, který tam je a co se týče té velikosti jakoby té nabídky, tak ta je teda dost rozdílná jako v jednotlivých okresech, ale k tomu se potom, předpokládám, dostaneme a určitě by mě zajímal i ten pohled těch lidí, kteří se přímo na tom trhu jako pohybujou.
Tak super. Díky moc. Já tam vlastně, co můžeme říct, je vlastně, že ceny v Karlovarském kraji jako ve všech krajích začaly stoupat a v prosinci 2024 jsme byli na absolutním maximu, co se kdy v Karlovarském kraji dosáhlo a jen těsně nebo relativně těsně jsme minuli hranici 50 000 Kč za metr čtvereční. Po loňském propadu nebo předloňském propadu 2023 cen domů i domy v Karlovarském kraji začaly opětovně růst, ale nejsou na úrovni toho maxima, které kdy v minulosti, v minulosti bylo. To nás ještě čeká, v tom je relativně Karlovarský kraj, jeden z několika, protože u těch domů je to trošku zvláštní. Dámy a pane, jak to to vidíte vy z vašich dealů, co jste uzavírali opravdu ty ceny v toho roku začaly, tak růst, že skoro atakují ty maxima, které jsme, nebo které jste byli schopni v průběhu roku dosahovat? Začnu nejdřív Mirkou, teďko, ať se trošku vystřídáte v pořadí, ať nemáte nevýhody.
Dobře, tak byty určitě. U bytů rozhodně jsem pozorovala, že ty ceny za metr čtvereční určitě dosáhly nějakýho maxima, který do tý doby ne. A u domů potvrzuju tu křivku. Já se pohybuju teda nejvíc na Chebsku, Chebsko, Ašsko a u těch domů jde znát, že ty ceny se musí upravovat trošku směrem dolů, tam to neroste, tam to naopak jako opravdu trošku o nějaký to procento klesá, když má být ten prodej úspěšný. A já to tady teda přisuzuju jakoby mnoha faktorům, jo. Karlovarský kraj patří mezi nejchudší kraje v podstatě, takže ty lidi tady nemají prostě takový výdělky, aby si mohli dovolit třeba ty domy kupovat. Ještě pořád, jsou na ně vysoký úrokový sazby, jo, takže tam samozřejmě tohleto všechno se na tom odráží, nicméně u těch bytů já jsem teda za loňský rok pozorovala jako obrovský zájem o investiční byty, o ty menší, jo, garsonky jedna jedničky, dva jedničky, ty prakticky jako do měsíce do dvou vždycky byly pryč. A to dokonce i za ty vyšší ceny.
Mikrofon.
Mikrofon, neslyšíme vás, Petře.
Máte pravdu. Měl bych si zapnout, měl bych si zapnul mikrofon. Já si ho radši vypínám proto, abych, abych do toho zbytečně, co neříkal. Kdo další se toho ujme? Miroslav.
Můžu, já teda můžu?
Natálie, dobře.
Tak můžete.
Tak děkuju. Tak já vlastně jsem od Sokolova, takže půjdu potom směrem k vám na ten Ostrov zase. A u nás je to teda podobný, co se týče bytů, posledních pět prodejů jsem měla fakt u investorů, protože ten Sokol je takový specifický a i vlastně v tom našem Karlovarském kraji v tom, že má jako nejnižší cenu za metr čtvereční. Jo, po Aši, jo, vlastně jako z těch okresních měst a co se týče vlastně toho Sokolova, tak sem se opravdu chodí dívat vlastně na ty byty hodně i z Prahy a ze všech koutů světa, i teda z České republiky. I když jsou fakt jako daleko, protože je to tady jako asi zatím nejvýnosnější, i když už si myslíme trošku, že je to takové proinvestované v tom Sokolově a i potom možno se podíváme i směrem na ty ceny pronájmu, protože ty pronájmy nám začaly jako stagnovat a i déle se v nabídce drží, jo, protože opravdu jako těch investičních bytů tady v Sokolově je jako moc. A právě proto v podstatě teď jako skupuju všechno, jo. Dneska jsem třeba prodala v až o 200 000 jako dráž byt, který si jako, jo. Myslím si, že prostě tu hodnotu, za tu hodnotu by to teda třeba před rokem nikdo nekoupil, jo, takže ty lidi prostě to chtějí. A co se týče domů, to souhlasím teda s Mirkou, protože čím větší, čím větší dům a čím náročnější třeba na údržbu a když není po rekonstrukci, tak to opravdu jako stojí v té nabídce, jo. Mám dojem, že i u těch bytů to začíná být trendem, že ty rekonstruované byty jsou opravdu jako pryč okamžitě, třeba do pár dnů a ty, které jsou třeba v původním stavu, tak dokážou v tý inzerci jako vydržet déle, jo. Mám pocit, že ty lidi jsou takový teda pohodlnější a všichni chtějí bydlet jako hezky a nikomu se nechce rekonstruovat, jo, takže taky ten pohled.
Děkuju. Miroslav.
Tak, já za minulý rok jsem prodal hodně bytů a nějaký chaty, domy. Co se týče bytů, tak těch investorů jsem měl málo. Nebylo jich moc, bylo jich pár. Víc nakupovali lidi přímo hypotékou, nebo když vemu byt v Aši, když jsme dokázali zprostředkovat koupě přes naše finanční poradce nějakým úvěrem nebo něčím, tak šel hned pryč, takže víc jsem prodával přímo na bydlení, ne na pronájmy, jo, takže bych řekl, takových 80 %, 85 % jsem prodal hypotéky a úvěry přímo majitelům novým, jo, k bydlení. Takže investorů jsem tolik neměl. A domy, domy, tady to je taková delší debata s těma majitelama, oni pořád ještě vidí cenu toho, toho domu svýho na nějaký strašně vysoký úrovni za vysokou cenu a ještě dnes trvá to, abysme dospěli k tý prodejní ceně, jo, tady na Karlovarsku to moc a i na Chebsku i v Aši lidi moc nechtějí slyšet, že ta cena je vysoká, jo, u těch domů, u těch bytů si myslím, že ty lidi nemají problém. Dokážeme nastavit cenu a domluvit se s nima na tý prodejní ceně, takže to, co se domluví, vezme se do prodeje tak zhruba, když vezmu o 50 000 sleva, se to prodá, jo, s malou slevou se to prodá, nestojí to.
Moc děkuju. Možná, pojďme se podívat rovnou na nějaký další čísla. Mně vždycky přijde nejlepší mrknout se na ty jednotlivé města v tuhle chvíli, protože ty možná vypovídají o tom trhu nejvíc. Jardo, chceš to nějakým způsobem okomentovat nebo dát slovo hned, rovnou našim hostům?
Já bych asi rovnou klidně dal slovo. Já se ještě jednou vrátím možná k tomu, o čem jsme se bavili, že přesně třeba ten Sokolov, typicky nízká cena za metr čtvereční investičně. Je to jako zajímavé, ale zase, co my máme informace od investorů, tak začíná být problém najít jakoby nájemníky tak, aby vlastně ta investiční nemovitost vůbec jako naplnila ten svůj jako potenciál prostě jako takový, jo, takže když se teď podívám na ty jednotlivé ceny prostě v těch městech, tak se samozřejmě jako velmi dramaticky jako liší a když pak řeknete, jak se ve městech pohybujete, tak si spíš i zvažujete to, že třeba byt v Karlových Varech s samozřejmě výrazně vyšší cenou, ale taky výrazně vyšším nájmem a výrazně stabilnějším nájemníkem nemůže být třeba lepší než byt právě v tom Sokolově, kde samozřejmě cena je výrazně jiná, ale i ten nájemník může být výrazně jiný. Takže začnu pro změnu od muže třeba. Takže Mirku, jak to vidíte Vy?
Tak určitě v tomhle tom máte pravdu. I když ta cena bytu pronájmu v Karlových Varech je trošku vyšší. Tak se stejně pronajme, ale s takovým klientem, kdo bude spolehlivej. Ty levnější byty, Sokolov a tam, tak tam se hůř shání tyhle ti nájemníci, jo, tam je, tam prostě je to těžší sehnat nájemníka. Tady ve Varech, v Ostrově, tady není problém, jo, sehnat dobrýho nájemníka. Mám investory, který nakupovali byty ode mě a nebo je maj a volají mi, pronajímáme a jsou spokojení, takže daří se nám najít klienta nebo nájemníka dobrýho, i když je tam ta cena trošku vyšší, tak se to dokáže a jim se to vyplácí.
Děkuju za to, Mirko, jak Vy to vnímáte z vaší praxe?
Tak já teda za sebe určitě musím říct, že když byt, který jde do pronájmu a je třeba po rekonstrukci nebo je prostě, opravdu jako ve slušném stavu a dá se tam i vyšší cena toho pronájmu, tak to předurčuje to, že se mi spíš ozvou lidi, který budou spolehliví a budou na to mít, jo, takže my jsme vlastně tady jako na Chebsku, Ašsku, vlastně s mými klienty si to prostě nastavili tak, že právě tím, že trošku dáme ten nájem vyšší, tak jdeme naproti tomu, abychom rovnou prostě mohli vybírat prostě z lidí, kteří jsou spolehliví, jo, protože ono jinak já jako pořád říkám, že ono vlastně jako nechci říct úplně v celém Karlovarským kraji, ale minimálně teda tady v té mojí lokalitě nájemní bydlení prostě ještě pořád nemá kulturu, a to ani z jedné strany, ani ze strany vlastně pronajímatelů, ani ze strany nájemníků, jo, takže tady opravdu ty nájmy jsou jako trošku složitější, ale pokud ti majitelé si nechají poradit ten byt, jako dají opravdu nějak do pořádku, aby to nebylo, aby to prostě mělo nějakou úroveň, tak potom to prostě funguje a jinak samozřejmě jako i ty ceny bytů, to, co jsme tam viděli, tu tabulku, tam to hodně taky závisí zrovna na tom stavu toho bytu, jo, který třeba do toho prodeje šel, jestli to byl byt k pronájmu, teda, pardon, jestli to byl byt k rekonstrukci, nebo už to byl byt po rekonstrukci, stejně tak u těch domů, tam vlastně to je to, co potom tam dělá ten rozdíl.
Natálie, Vy jste vlastně taky říkala, že hlavně ten Sokolov, takže když se podívám na Sokolov nějakých 31 000, Karlovy Vary 62, Mariánské Lázně 57, to je v podstatě skoro dvojnásobek, jak je to u vás?
Souhlasím s tím, že opravdu jako celé to i nájemní bydlení záleží v podstatě na tom, jestli to je po rekonstrukci nebo před, a to samý i u prodejů, jo, jak jsem říkala, jo, když máme byt v nabídce, který je fakt po rekonstrukci, tak tam nevydrží ani týden většinou. Jo, ten, který prostě je před rekonstrukcí, tak tam stojí déle, ale prodá se, jo, a tak jako zatím nemám problém jako najít nikdy jako pro svoje klienty jako nájemníky, vždycky se jako nějak podaří, ale už to cítím prostě, že opravdu oproti třeba před dvou let, tak to stojí v nabídce jako déle ty pronájmy.
Děkuju.
Já jsem tam schválně dával jenom ještě informace o tom, jak to vlastně vypadá z hlediska pronájmů v jednotlivých okresech Karlovarského kraje, to znamená, je tam vidět, že Cheb a Karlovy Vary víceméně okres je skoro naprosto stejnej a Sokolov z hlediska cen je výrazně nižší. Z hlediska počtu je kupodivu Sokolov na tom hned, skoro hned za Karlovýma Varama. Těch bytů k pronájmu, a to říkala Natálie, prostě v Sokolově je relativně hodně, ale byl, velmi pravděpodobně se nedaří úplně dobře je tolik pronajímat. Mě zajímala jedna věc, ještě když jsem vás poslouchal, tak jste vlastně říkali, že koncem minulého roku tam bylo spoustu investorů, který to kupovali. Myslíte si, že ta situace bude pokračovat i nadále, že to budou primárně kupovat investoři? A druhá, druhá otázka je, jste vlastně kousek od Německa, to znamená, je tam i nějaká německá klientela? Protože já bych předpokládal, že by měla být, ale bavili jsme se v historii s pár kolegy a ti říkali, že vlastně skoro Němci tam nic nekupují.
Tak když můžu, tak tu německou klientelu vůbec já nemám, absolutně. Němci vůbec nenakupujou, aspoň ode mě, nevím, od kolegů, co taky je jich tady strašně málo. Takže ta německá klientela tady není. Co se těch investorů začátkem roku, ano, nakupovali, jestli budou dál nakupovat, záleží i na vývoji hypoték, když půjdou níž hypotéky, víme, že ty byty půjdou trošku nahoru. Jestli ty lidi se pak nerozhoupou, víc ještě, už berou ty hypotéky, protože těch nějakých 5 % nebo 4,80 už hypotéku dokážeme udělat, tak už je berou ty hypotéky, tak si myslím, že mladý lidi začnou víc v tom nakupovat než ty investoři. Můj názor je takovej, protože to bydlení je, toho bydlení je tady málo, jo, a dobrej byt, když se objeví. Teďka jsem prodával v Chodově 108 m² a koupila to rodina, jo. Takže super, obchod perfektní. Takže myslím si, že ty rodiny, anebo mladý lidi začnou možná víc nakupovat, když ty hypotéky ještě malinko, trošku půjdou dolů.
Dámy, co německá klientela u vás? Měly jste, máte nebo měly jste v nějakém aspoň rozumném počtu?
Sem tam třeba jako, já nevím, to je třeba jeden zájemce za rok, jo, je z Německa. Ono je to totiž daný tím, že nemovitosti v tom pohraničí na německý straně jsou levnější než v Čechách, takže oni tady prostě o to logicky nemají zájem a ty Němci, který tady mají zájem o bydlení, tak sem jdou z nějakých jako politických důvodů především, jo, takže to jsou, to jsou takový jako lidi, který jsou třeba nespokojený se situací, jaká v Německu vládne a slibujou si prostě, že v Čechách to bude lepší. Takže to, co já jsem se takhle jako setkala třeba takhle z jedněch zájemců, který se měla kdysi na prohlídce, tak jsme se stali dokonce přáteli a oni tady teda koupili dům, koupili ho v Libí, je to okres Cheb, zrekonstruovali si ho. A dál nakupujou další nemovitosti jako investiční, jo, takže nakoupili nějakou chatu u Skalky a tam pronajímají atd. takže oni se tady jako fakt dobře zabydleli, zrovna tady ty lidi a fungujou tady jako kdyby prostě byli doma, jo, ale že by byl jako opravdu nějaký jako přetlak z tý německý strany, tak to vůbec ne, no, vůbec ne. Naopak Češi začínají zjišťovat, že v Německu můžou pořídit levněji.
To je zajímavá informace, tu já jsem třeba jako úplně netušil, že v pohraničí, tam ty, na německé straně ty nemovitosti jsou levnější než v Čechách. Jo, to jsem ani nevnímal nikdy, takže možná zajímavá informace.
Jsou to samozřejmě lokality, který jsou, jako, to jsou třeba jako nějaký periferie měst, anebo naopak jako malinký městečka, jo, že to nejsou vyloženě velký města. Pořád se prostě bavíme jako opravdu o vesnicích nebo malých městech.
Ale i tak je to zajímavá informace. Taky mě to zaskočilo.
Víceméně budeme muset, Jardo, do toho ještě zahrnout ceny v německém příhraničí, případně polském, rakouském a slovenském. A možná říkat lidem, pojďme investovat, investovat, radši ne do nemovitostí tady, ale jinam, protože tam možná to vyjde výrazně lépe matematicky.
Určitě by to jako byla nějaká zajímavá statistika. No.
Je k tomu jenom teda krátká vsuvka, než samozřejmě Natálii pustím ke slovu, tak v tom Česko-polském pohraničí kousíček od Opavy a dál se to samozřejmě děje, protože když máte jako vesnici, která je rozdělená jenom jako řekou, že jo, přes kterou jakoby vede most a není to jenom Těšín, samozřejmě jsou to i malé jako vesničky napříč celou jakoby tou hranicí. Tak prostě logicky se ti lidi dívají prostě do té sousední země, když tam ty ceny jsou a ani není jakoby výjimečné, že samozřejmě je to inzerovaná jakoby v Česku a když se podíváte na adresu, tak už je samozřejmě v Polsku, no, takže tak to prostě je a možná to bude i v Německu.
Úplně s tím souhlasím, s Mirkou, protože vlastně zase Mirka je v pohraničí u Chebu a v Aši, to znamená takovéto staré západní Německo a já zase tady mám jako v té lokalitě Kraslice, kde to je takové východní Německo a ta situace je tam úplně stejná, jo, že v Kraslicích jsou už dražší jako nemovitosti jako Klingenthalu, který je vlastně hned prostě 3 km prostě dál, takže hodně kraslických pracuje v podstatě jako Klingenthal a to okolí, takže jako vidíme to tam, no, že prostě zvažují kolikrát ty majitelé, respektive ty zájemci, jestli náhodou prostě nejít rovnou do Německa. Co se týče zahrádek, tak to vím stoprocentně, že. Zahrádku si jako kraslický kupí většinou v Klingenthalu. A co se týče těch nějakých německých zájemců, kterých bych měla, tak jsem nikdy neměla žádnou prohlídku jako z Německa, tak to mi je líto, mohla jsem si procvičit němčinu trošku, ale to nevadí. A ještě tam padla otázka, jak to teda vidíme tenhle rok? Jestli to budou stále nakupovat investoři? Já mám jako dojem, že Mirek říkal správně, protože většinou, když investoři něco jako fakt začnou houfně nakupovat, tak tehdy se vlastně vzpamatuje jako běžné obyvatelstvo, že už asi by byl čas a myslím si, že všichni jako čekali na nějak jako rapidnější jako snížení úrokových sazeb, které fakt jako jede hrozně pozvolně, ale už si lidi na to tak za ty dva roky jako zvykli na ty vyšší úrokové sazby, že, a myslím si, že tenhle rok fakt jakoby ty mladé rodiny proste do toho jakou bouchnou. A vidím, že i investoři prostě těch pět prodejů, které jsem teď měla pro ty investory, tak všichni jako, 4 z nich prostě měli stoprocentní hypotéku, jo, kde ručili ještě jinou nemovitostí, takže oni používají peníze prostě těch bank, jo, s tím, že předpokládáme, že chtějí jako potom refinancovat, až se ty úrokové sazby jako sníží nebo požádat banku o vlastně snížení úrokové sazby mimo fixaci.
Přátelé, jak vidíte, rok 2025, budou ceny nemovitostí pořád nahoru u vás? To je těžká otázka. Já neříkám, že půjdou. Jako není důvod, aby nešly.
Těžká není, těžká není. Já jsem roku 24 lidem doporučoval kupovat na hypotéky, protože víme dobře, když půjdou hypotéky dolů, nemovitosti porostou, ceny nemovitostí nahoru. Myslím si, že tady na Karlovarsku ty ceny se až tak brutálně nevyšplhají, že půjdou brutálně nahoru nějak extrémně, půjdou ještě trochu nahoru, ale budou se prodávat, jo, určitě se budou prodávat, nebudou to ležáky, jo, jsou ležáky, jsou, který už tam jsou nejenom rok, ale jsou tam dva a nechtějí slevovat. Myslí si, že pořád mají hodnotu té nemovitosti, jo, ale říkám, prodávat se bude dobře, tenhleten rok vidíme velice dobře.
A co byste si přáli do roku 2025? Co by se mělo stát ještě, aby vám to víc pomohlo z hlediska prodejů a ten realitní trh šel ještě lépe?
Ty máš dneska obzvlášť záludné otázky.
Já mám totiž strašně jednoduchý jako přání, já to řeknu nakonec, že jo.
Co bysme si mohli přát, tak já si, abych ten rok měl dobrej, tak bych si přál zdraví. Abych byl celej rok zdravej. Neměl problémy a moje rodina taky. Takže si myslím, že pro mě základem je to zdraví a ten zbytek už dokážeme si zařídit sami, ale zdraví si nedokážete zařídit. Takže si myslím, že to zdraví pro mě je důležitý, jo, aby byl jsem celej rok zdravý, mohl jsem pracovat a vydávat svoji práci na vyšší a vyšší úrovni. Takže aby ti klienti byli spokojení, takže to je asi to moje.
Dámy.
Tak já jako, co se týče toho, co říkal Míra, tak to s ním určitě souhlasím, my třeba zrovna jako teda konkrétně, já se svou rodinou za sebou máme rok plný nemocí, takže si říkám, už to stačí, ale každopádně co třeba ještě já bych si přála i celkově jako pro realitní trh nebo celkově pro společnost, aby přestaly růst ceny potravin a energií. Protože lidi samozřejmě tohle hodně pociťujou. Ono sice jako se říká, že inflace se uklidnila, že někde na 2 %, ale stále vlastně, když si to vezmete, tak stále rostou ceny potravin a v podstatě i pokud jako třeba někdo vydělává víc než třeba oproti loňskýmu nebo předloňskýmu roku, tak vlastně vůbec to nepociťuje, protože prostě všechny náklady vyrostly souběžně s tím, jak vzrostly třeba i platy, takže tohleto samozřejmě se odráží i na realitním trhu, protože ty lidi potom hodně počítají, nevychází jim tam potom třeba, že jo, samozřejmě splátky hypoték, energie atd., aby vůbec jako s těma rodinama se uživili. Proto i si myslím, že je takový jako větší nárůst třeba prodejů, co, co se týče teda těch investorů, jo, že vlastně jako investoři se opravdu takhle teďka zaměřujou na byty, který v podstatě asi by jinak jako odbytiště neměly, jo, takže to je to tak za mě.
Co Natálie?
No, já bych si pro kupující přála teda snížení úrokové sazby. Pro všechny to zdraví a mír, že jo. To byla sranda a pro prodávajících by si přála, aby každý prodávající, který chce teda dát jako do nabídky nemovitost, realitní kanceláře, aby si vybíral dobře, aby si vybral profesionála, protože i na tom záleží potom ty ceny těch nemovitostí.
Jardo, máš nějakou otázku, ty?
Nějakou otázku?
Na závěr máme už 20, 20, skoro 30 minut.
Nějakou záludnou, taky, Jardo, prosím Vás.
Jako fakt záludnou otázku, OK, no, tak jo, tak na závěr úplně taková jako hodně záludná otázka. Když řeknu, ať už jsem investor, nebo ať už jsem člověk, který se chce přestěhovat do Karlovarského kraje. Řekněte každý z vás jeden hlavní důvod, proč bych to měl udělat. Mirko, řekla jste si, o to můžete začít.
Děkuju. Proč do Karlovarského kraje? Protože je tady krásně. Protože fakt je tu hezký prostředí.
Děkuju. Pardon, Natálie.
Jako souhlasím. Já jsem se přistěhovala do Karlovarského kraje ze Slovenska, takže není k tomu co dodat, no.
A Mirku.
Tak jak to řekla Natálie, taky nejsem Čech, taky jsem ze Slovenska, takže já jsem zůstal, já jsem tady zůstal v Karlových Varech. Nějak mi to tady přirostlo k srdci, trávil jsem tady hodně času, takže si myslím, že to prostředí, i když ta pracovní nabídka je tady slabá, tak je tady hezky. Dá se tady bydlet hezky a klidně, jo, záleží, v jakým prostředí bydlíte. Ale ta příroda je tady fakt nádherná.
Děkuju moc.
Já jsem říkal, že ve finále, co, co si přeu já ve finále pro realitní trh, je strašně jednoduchý. Já bych si přál, aby se nestalo vůbec nic. Protože loňský rok byl nebo druhá půlka loňského roku byla konečně normální, po čtyřech letech, jo? To znamená, bez žádných externích extra velkých vlivů. Dostali jsme se do normální fáze. Lidi začali kupovat, začali hledat, začali prodávat, nakupovat. To je optimální varianta, protože ceny porostou neustále. Prostě statisticky tam není důvod, aby klesaly. Poletěj, poletí pomalu ale jistě nahoru. Ale na konci roku 24 jsme se dostali tam, kde jsme měli být, kdyby se nic nestalo v roce 21–24, tam bysme se prostě statisticky dostali, tam ta křivka prostě směřuje. To znamená, dostali jsme do normálního průběhu, proto říkám, ať se nic nestane, jo. Primárně, ano. Můžou jít dolů úrokové sazby, něčemu to pomůže, ale pro ten realitní trh vlastně nepotřebujeme skoro nic dalšího, protože vlastně jsme na tom správném šejpu, je tam ten správný pohyb, který by měl být. Já bych vám moc chtěl poděkovat za účast v dnešní diskuzi. Díky moc a těším se s některými z vás brzy na viděnou. S některými možná malinko později. Mějte se krásně a na shledanou.
Na shledanou.
Hezký den.
Na shledanou.
Taky děkuju, mějte se.
Nashle.