28.12.2024 8:12
Rok 2024 přinesl oživení realitního trhu, a to i v Plzeňském kraji. Po předchozích letech nejistoty způsobené pandemií covidu a geopolitickými událostmi, jako je válka na Ukrajině, se trh stabilizoval a nabral nový směr.
Grafy ve videu jsou ověřené exluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy, VALUO.cz, TOPLAK.pro a portálu Reality.iDNES.cz spolu s Ministerstvem pro místní rozvoj
GRAFY jsou možné si prohlédnout a stáhnout k Vašemu použití ZDE
Oživení realitního trhu v roce 2024
Rok 2024 přinesl oživení realitního trhu, a to i v Plzeňském kraji. Po předchozích letech nejistoty způsobené pandemií covidu a geopolitickými událostmi, jako je válka na Ukrajině, se trh stabilizoval a nabral nový směr. „Letošní rok se vyznačuje živým trhem. Lidé opět kupují a prodávají, a to i přes rostoucí ceny,“ komentuje Jan Štěpánek z TAURUM reality.
Pavel Kučerák z NOVIS reality dodává: „Ceny bytů rostou, a někdy jsme sami překvapeni, za jaké částky jsou kupující ochotni byty pořídit. Investoři se vrátili na trh, ale převážná většina kupujících jsou lidé, kteří hledají nemovitosti pro vlastní potřebu.“
Rekordní ceny bytů a stagnující domy
Podle dat z portálu Reality.iDNES.cz dosáhla průměrná cena bytů v Plzeňském kraji v listopadu 2024 téměř 65 000 Kč za metr čtvereční, což představuje meziroční nárůst o 8 %. Naopak ceny rodinných domů zůstávají pod úrovní rekordů z roku 2022.
Jan Štěpánek vysvětluje: „Byty jsou drahé a tlačeny vysokou poptávkou. Naopak rodinné domy se prodávají pomaleji a jejich ceny stagnují. Investoři do nemovitostí dnes více spekulují na budoucí růst hodnoty než na okamžitý výnos.“
Regionální rozdíly v rámci Plzeňského kraje
Výrazný růst cen je patrný především v Plzni-městě, kde se průměrná cena bytů vyšplhala na 75 000 Kč za metr čtvereční. Naopak v okresech jako Domažlice ceny meziročně stagnují nebo dokonce mírně klesají.
„V Plzni a okolí je poptávka po bytech velmi vysoká, ať už kvůli pracovní příležitosti nebo blízkosti univerzity. Na Šumavě zase přetrvává zájem o rekreační nemovitosti, což potvrzují nedávné developerské projekty v Železné Rudě,“ doplňuje Pavel Kučerák.
Jan Štěpánek upozorňuje na zajímavý vývoj v okrese Rokycany: „Ceny tam v posledních letech výrazně vzrostly, a cokoliv jsme v Rokycanech nabrali, se prodalo okamžitě, často formou aukce. Rokycany jsou blízko Plzně, což zvyšuje jejich atraktivitu.“
Nájemní bydlení: Rostoucí ceny a vysoká poptávka
Nájemní trh v Plzni zažívá růst, a to jak v počtu nabídek, tak v cenách. „Ceny nájmů rostou souběžně s cenami nemovitostí. Byty se však stále pronajímají rychle, a poptávka zůstává vysoká, často ze strany cizinců nebo mladých rodin,“ uvádí Jan Štěpánek.
Pavel Kučerák přidává zajímavý trend: „Zaznamenali jsme také nárůst poptávky po pronájmu rodinných domů, což nebylo v minulých letech obvyklé.“
Pozemky a jejich specifika
Na trhu s pozemky v Plzeňském kraji panuje smíšená situace. Zájem o stavební pozemky připravené k okamžité výstavbě zůstává stabilní, ale prodej nezasíťovaných parcel je náročnější. „Pozemky vyžadující developerskou práci oslovují užší skupinu kupujících,“ konstatuje Jan Štěpánek.
Investice do činžovních domů a garáží
V Plzni je stále patrný zájem o činžovní domy, které jsou většinou prodávány jako celek. „Někteří majitelé zvažují rozprodej jednotlivých bytů, což by mohlo přinést vyšší zisk, ale většinou preferují prodej celého objektu,“ vysvětluje Pavel Kučerák.
Ceny garáží se pohybují mezi 300 000 a 800 000 Kč, přičemž poptávka po nich zůstává stabilní. „V Klatovech jsou ceny garáží téměř srovnatelné s Plzní, což je zajímavý jev,“ dodává Kučerák.
Predikce pro rok 2025
Očekává se, že ceny nemovitostí budou i nadále mírně růst. Úrokové sazby hypoték by mohly klesnout, což by dále podpořilo poptávku. „Pokud nenastanou výrazné ekonomické nebo geopolitické změny, trh by měl pokračovat v současném trendu,“ odhaduje Jan Štěpánek.
Pavel Kučerák se připojuje s optimistickou vizí: „Věřím, že trh zůstane stabilní a ceny budou růst tempem odpovídajícímu ekonomickému vývoji.“
Závěr: Posun v realitní branži
Diskuze uzavřel Petr Makovský s přáním pro rok 2025: „Doufám, že realitní branže bude vnímána jako férový a profesionální obor, kde makléři odvádějí kvalitní práci pro spokojenost klientů.“
Tento pozitivní výhled podtrhuje snahu projektu Realiťák roku o zlepšení renomé a profesionality realitních makléřů v České republice.
Detailní rozbor a klíčové myšlenky textu:
Shrnutí klíčových bodů:
-------------------------------------------
Vybrané předchozí díly najdete zde:
Analýza vývoje realitního trhu v Jihomoravském kraji - listopad 2024
Analýza vývoje realitního trhu v Pardubickém kraji - listopad 2024
Analýza vývoje realitního trhu v Moravskoslezském kraji - říjen 2024
Analýza vývoje realitního trhu ve Středočeském kraji - říjen 2024
Analýza vývoje realitního trhu v Ústeckém kraji - září 2024
Analýza vývoje realitního trhu v Jihočeském kraji - září 2024
Analýza vývoje realitního trhu v PRAZE - srpen 2024
Analýza vývoje realitního trhu v Libereckém kraji - srpen 2024
Analýza vývoje realitního trhu v Královéhradeckém kraji - červenec 2024
Analýza vývoje realitního trhu v kraji Vysočina - červenec 2024
Analýza vývoje realitního trhu ve Zlínském kraji - červen 2024
Analýza vývoje realitního trhu v Karlovarském kraji - červen 2024
-----------------
Komletní přepis videa:
Dobrý den. Dámy a pánové, vítám vás u naší další analýzy realitního trhu, tentokrát v Plzeňském kraji a okresech, a to za účasti nejlepších realitních makléřů projektu Realiťák roku 2023 i 2024. Jsem velmi rád, že můžu přivítat tři milé hosty. Prvním z nich je Honza Štěpánek z TAURUM reality. Ahoj Honzo.
Dobrý den, ahoj Petře.
A druhým z nich pak Pavel Kučerák z Novy, z reality, dobrý den, ahoj.
Dobrý den, ahoj.
Posledním z nich je expert a zástupce dneska cemp cenové mapy Jarda Tkadleček. Ahoj, Jardo.
Ahoj, dobrý den všem.
Jardo, uveď nás trošku do problematiky, jak to vlastně vypadá v roce 2024 z tvého pohledu?
Já to vezmu ještě možná trošičku jako zeširoka, protože samozřejmě i do realitního trhu promluvil covid a obecně potom i válka a vlastně všechny tady tyhle ty věci, takže tam ty výkyvy byly poměrně jako znatelné. Nicméně v letošním roce si myslím, že už jsme se vrátili zpátky na tu hladinu normálnosti, dalo by se říct, tak jak kdyby tady tyhle ty tragické události nenastaly. Takže takhle, tak to vnímám já. Možná se zeptám Honzy, jestli to vnímá stejně nebo na to má jiný názor?
Já to vnímám stejně. Letošní rok byl rokem, kdy došlo k výraznému oživení. Ceny rostly, úrokové sazby klesaly, přesto všechno lidé chodili na prohlídky a chtěli prodávat, takže prodávající i přes rostoucí ceny stále mají zájem kupovat. Myslím si, že to je způsobeno i tím, že už nevnímáme covid, už nevnímáme tak intenzivně válku na Ukrajině, jako jsme ji vnímali před dvěma lety, kdy se trh na jednotky měsíců skoro zastavil. Takže letošní rok je opravdu ve znamení živého trhu a nárůstu.
Tak děkuju za to. Pavle, jak u vás?
Vnímám to, vnímám to stejně, co se týče roku 2024, tak doopravdy trh se rozhýbal prodeje, vlastně lidi mají chuť kupovat i prodávat, takže rok 2024 prodává se.
Já jsem se díval na čísla ohledně realit jako takových. Primárně dneska probíráme nabídkový ceny, protože realizované ceny a ceny z katastru nejsme schopný takhle rychle po začátku měsíce nikdy získat. To znamená vždycky nějaké zpoždění, proto se díváme tady na nabídkové ceny, ale z hlediska dlouhodobého sledování to dává smysl. I když třeba v poslední diskuzích mi říkali, že nabídkové ceny už neodpovídají realizovaném, že realizované jsou výrazně větší, že už se tak zdražuje, že se už dělají i různé aukce nebo se zvyšují v různých poptávkových nabídkových řízení. A dívali jsme se na celou Českou republiku a na jednotlivé kraje. A než přijdeme přímo na Plzeňský kraj, tak můžeme říct, že vlastně měsíc listopad 2024 je v cenách bytů v České republice, ve všech krajích, ten, jak to říct nejhorší, protože jsou ceny nejvyšší. Ve všech krajích České republiky ceny stouply a ceny v listopadu jsou nejvyšší, kdy byly a to z hlediska nabídkových cen. Já tam dám schválně Plzeňský kraj, protože o tom se dneska bavíme a jenom krátký úvod. V Plzeňském kraji v listopadu 2024 cena za metr čtvereční bytu k prodeji byla skoro 65 000 za metr, což od začátku roku je nárůst o 8 %. A to co platí o bytech, ale neplatí o domech, protože domy ještě ten nárůst neměly. V celé České republice ten nejvyšší peak byl v červnu, jestli si pamatuju 2022, kde ta cena průměrná za metr čtvereční byla ještě o 70 Kč vyšší, než je dneska. V Plzeňském kraji je to velmi něco podobného, protože ta cena zase nejvyšší byla někdy na úrovni ledna 2023, kdy atakovala necelých 43 000 Kč. Dneska jsme na úrovni 41 734, ale od začátku roku už je tam nárůst o 6 %. Nabídka jako taková v bytech je víceméně stabilní, nevím nějakých 8, 9 měsíců. V domech ta cena, ta nabídka víceméně roste již nějakou dobu a za poslední roky třeba o 11 % vyšší, než byla předtím. Pánové, váš pohled na ceny, jestli jsme se opravdu dostali i z vašeho pohledu na to nejvyšší číslo, za které jste kdy prodávali. Honzo?
Já to musím potvrdit. Nám se teď stává, že občas jsme překvapeni, za jakou cenu prodáme byt, takže u bytů opravdu je hodně zájemců a byty se prodávají v podstatě okamžitě po zveřejnění. A pro mě je právě občas indikátor to, jestli se nám čas od času dějou ta výběrová řízení, ty aukce, která pořádáme, když se sejde hodně zájemců v krátký časový okamžik nebo v krátký časový úsek, a to se u těch bytů občas děje, takže u bytů to potvrzuju. Ano, jsme na podle mě maximálních cenách, které jsou tlačeny velkým zájmem nahoru. A co se týká domů, tak to taky potvrzuji, tam ta situace není tak růžová jako u těch bytů, tam to spíš stagnuje. Ta cena ještě asi poroste v průběhu doby nahoru, prostě nejsme na žádných maximech.
Pavle, váš názor?
My to už těch bytů vnímáme obdobně. Doopravdy ceny těch nemovitostí jakožto bytů rostou a někdy je to doopravdy překvapením, za kolik jsou ty byty schopný se prodat. Co se týče domů, tak tam, když jsem koukal do našich statistik, tak tam my už vnímáme nárůst ceny oproti těm tabulkovým cenám.
Táhnou ty ceny u vás různě běžní kupující nebo jsou tam, nebo se tam vrátili investoři a reálně i investoři, teď je ta poptávka po bytech od nich je výrazně větší, než byla? Pavle?
Co se týče investorů, tak my v tom našem portfoliu klientů s nimi pracujeme. Pravda je ta, že v tomto roce ty investoři spíše vrátili a mají větší chuť kupovat, než tomu bylo ten rok předtím, takže v tom portfoliu máme investory, který o to mají zájem, ale co se týče jako běžný klientely běžnýho kupujícího, tak to bych řekl, že jsou noví klienti, kteří prostě v ten daný okamžik tu nemovitost hledají.
Honzo, investoři Plzeň?
U nás je to tak, že výrazná většina kupujících jsou lidé, kteří kupují pro vlastní potřebu, takže investorů není mnoho, řekl bych, že před lety investorů bylo výrazně více. Já vím, že bylo období, kdy se nám stávalo, že jsme třetinu bytů prodávali investorům, dneska to tak zdaleka není. Výrazná většina je těch, kteří kupují pro vlastní bydlení.
Možná teda doplním otázkou. Vnímáte tam vztah právě k tomu, že ti jakoby běžní kupující mají apetit zaplatit víc, že tam není jako takový tlak na cenu? Protože co chce investor, standardně chce vyjednat jako co nejlepší podmínky a do toho vidíme podle toho grafu, co jsme viděli před tím, že ty byty prostě z toho trhu mizí, že ty ceny za metr se zvyšujou, takže to úplně investorsky jako nezní, tak jestli tomu odpovídá i ta vaše zkušenost, Honzo?
Ano, já bych to definoval přesně tak. Byty jsou drahé, a když si investor spočítá výnosové procento, které má z bytu, a myslím to čisté výnosové procento po odečtení nákladů a po odečtení rizika, které musí nést, tak to není úplně super investice. Myslím si, že investoři musí spoléhat na to, že v průběhu doby ceny bytů ještě porostou a tam se jim bude realizovat ten výnos, což spoustě investorů, kteří jsou normální, standardní zaměstnanci a jenom si před pár lety řekli, hele, já jsem ještě schopen si vzít další hypotéku nebo dvě, tak si koupím byt nebo dva, co říkáš mámo? Tak myslím, že spousta těchto investorů ubylo, protože se toho trochu bojí tím, že jsou ceny hodně vysoko.
Děkuju. Pavle, jak u vás?
Tak já si myslím, že ano ceny bytů jsou vysoko, ale ty ceny těch nemovitostí porostou. Takže když jsem zmiňoval, že tam ty investoři jsou, tak já teda musím říct, že u nás poptávají segment bytů před rekonstrukcí, tam jim to nějakým způsobem dává smysl, protože tam jsou schopni dosáhnout na tu cenu, která je pro ně zajímavá a samozřejmě ten koncový klient, tak ten samozřejmě poptává byty nový po rekonstrukci, před rekonstrukcí, takže takhle na doplnění.
Já bych možná se jenom ještě rychle podíval na to, jak to vlastně vypadá v okresech Plzeňského kraje, i když pánové oba jste primárně z Plzně města. Nejdřív jsem tam dal vlastně nabídky, to znamená, je vidět, že počet nabídek ve srovnání listopad 2024 versus 2023, tak všude určitý pokles. To je i z těch slov, které jste měli. Dostáváme se na nižší čísla. Co je možná zajímavé, jsou informace, že ne ve všech okresech ty ceny za poslední rok vzrostly, to znamená, že srovnáme listopad, listopad, ale samozřejmě Plzeň, město jako takovéto táhne nejvíc. Kde se průměrná cena vyšplhala z okresu Plzeň město skoro na 75 000 Kč. Jsou tam lokality typu Domažlice, kde dokonce vidíme i pokles oproti loňskému roku. Klatovy víceméně /nesrozumitelné/. Plzeň, město je jasný, to je největší a asi nejvíc viditelná část Plzeňského kraje, možná vaše zkušenost i s okrajovými části Plzeňského kraje. Máme tam Šumavu, kde občas taky něco prodáváte. Vidíte tam nějaký zvýšený zájem o nějaký typ nemovitostí i v těch okrajových částech Plzeňského kraje? Pavle?
Když to vemu od Klatov, kde nějakým způsobem taky působím, tak tam vnímám doopravdy pokles počtu bytů. Velká nabídka, jsou tam developeři, takže nový byty ve výstavbě, proto i ta cena za ten metr čtvereční si myslím, že je tam proto vyšší. Když jdeme na Šumavu, tak Šumava je stále nějakým lákadlem pro klienty, je to prostě pro ně zajímavá oblast, samozřejmě Železná Ruda, proběhla tam velká výstavba třech velkých bytových domů, takže ten trh nějakým způsobem tam dokázal uspokojit tu poptávku po těch bytech, takže začínají se objevovat byty i ve velmi okrajových částech, jako třeba Brčálník, Hojsova Stráž atd.
Honzo, jak vy nebo jak ty? Promiň.
U mě? Já jsem zavnímal zajímavý vývoj v okrese Rokycany, kde je vidět, za poslední roky cena vzrostla výrazně a zároveň je tam nízká nabídka. Ono to asi spolu bude trošku korespondovat. Oproti třeba okresu Domažlice, kde je taky nízká nabídka, ale cena nevzrostla. Máme teďko poslední zkušenost, že cokoliv jsme v Rokycanech nabrali, tak jsme prodali okamžitě a vždycky tam byla aukce, takže to byla pro mě velmi zajímavá věc. Rokycany jsou město, které je 10, 15 km od Plzně, takže to je v podstatě pro běžný život je to jakoby člověk žil v Plzni, protože to je jenom 10,15 minut jízdy autem, tak tady byl pro mě zajímavý vývoj. Jinak co se týká okresu Klatovy, tak přesně souhlasím s tím, co řekl Pavel. Jsou tam developeři, staví se tam a před 3, 4 lety, cokoliv jsme v Klatovech nabrali, bylo okamžitě prodáno, tak to už teď neplatí. Nabídka tam je. Na druhou stranu. Ještě si se ptal na nemovitosti. Máme třeba zajímavou zkušenost s chatama, kterých jsme prodávali letos několik. A byť jsem slyšel spoustu názorů, že po opadnutí covidu už chaty přestávají zájemce a kupující zajímat, tak my máme zkušenost úplně obrácenou, my jsme všechny chaty, které jsme nabrali, tak jsme prodali hned, takže to je zajímavá další zkušenost, kterou mám.
Já mám ještě připravenou, než dám slovo Jardovi, otázku na nájemní bydlení, protože samozřejmě ten rozmach nájemního bydlení tady byl hlavně z důvodu toho, že ceny bytů domů byly abnormálně vysoké. Jak to vlastně vnímáte ten trh s nájemním bydlením? V současné době, především v Plzni? Je tam univerzita, je tam spoustu pracovních příležitostí. Nabídka bytů k pronájmu je samozřejmě největší z hlediska celého Plzeňského kraje, ale i ceny začaly výrazně růst. Honzo?
Je to tak, jak říkáš, ceny výrazně vzrostly, vzrostly tak vysoko, že sem ani já netušil, že by se takhle někdy mohly ty ceny dostat v krátké době. Samozřejmě že to koresponduje s tím, že rostou ceny nemovitostí jako takových a úrokové sazby jsou pořád někde okolo 5 %, byť mírně klesly, tak pro spoustu lidí je hypotéka a prvotních 10 nebo 20 % vlastních zdrojů stále něco nedosažitelného, a to je něco, co žene ty nájemní ceny nahoru. Máme zkušenosti, že když máme byt v nájmu, tak i přes ty vysoké ceny ho poměrně rychle pronajmeme, takže poptávka je pořád vysoká.
Pavle, tvůj názor? Když koukáme třeba na Plzeň, město, je tam 1000 nemovitostí, 1000 bytů v nabídce k pronájmu, to je nesrovnatelné samozřejmě s okolními okresy?
Je to samozřejmě dáno tím, co už jsi zmiňoval, že doopravdy Plzeň jakožto krajský město je tady velká pracovní příležitost, to znamená, ty lidi ty nájemní byty hledají, my tohleto vnímáme. Byty, co máme v nabídce, tak z velké většiny poptávají cizinci. Ale co jsme my zaznamenali, začali se vlastně i pronajímat ve větším nebo je potom teďko i velká poptávka domy nejenom v Plzni, ale průřezem celýho Plzeňského kraje. Takže to je docela zajímavý. Dříve ty domy se nám nějakým způsobem tolik neotáčely, ale teďko ta poptávka po těch domech je a ty byty. Souhlasím s tím, co bylo řečeno.
A mě zajímá ještě jedna věc a to jsou pozemky, protože se říkalo, že pozemky se vlastně přestaly prodávat, neprodávají se, neprodávaly se posledních několik možná měsíců. Teď jsem slyšel už takové názory, že opětovně se některé části, nějaké typy pozemků stavebních myslím, už začaly v rámci celé České republiky prodávat lépe nebo spíš, že poptávka po nich lehce vzrostla. Je to tak nebo je to trošku jinak v rámci, u vás to, co děláte v rámci Plzeňského kraje, Honzo?
No, já si nejsem jistý, jestli na to budu schopen dobře odpovědět. My jsme některé pozemky, které byly stavební a připravené rovnou na stavbu se zavedenými sítěmi a komunikacemi, tak jsme prodali hned. Některé pozemky jsme neprodali a řada pozemků, které jsou ještě určené na zasíťování nebo na nějakou developerskou práci mají samozřejmě výrazně užší cílovou skupinu, tak tam je těžší je prodat, ale já nejsem asi schopen říct, jestli bych vyhodnotil, že v letošním roce se hnul zájem lidí o koupi o stavební pozemky. Na to asi máme málo malý vzorek dat.
Je to tak Pavle nebo máte víc dat?
Nemáme víc dat. Je to tak, že doopravdy to nebo ty pozemky jsou v současný době takovým doplňkovým, řeknu zbožím v našem portfoliu. Ne úplně každý člověk samozřejmě si jde koupit pozemek, protože pak si musí ještě napočítat stavbu a další ty investice kolem toho. Takže je to okrajová záležitost a jde taky hodně o to, jak ten pozemek je vlastně připraven, jestli jsou tam sítě oplocení, základová deska atd. nebo jestli je to pozemek bez těch sítí.
A k tomu mě napadla jedna otázka. Umíte vy jako realitní makléř, jako realitní profesionálové poradit těm zájemcům, na koho se vlastně obrátit, když chtějí postavit nový dům? Kupuju si pozemek, potřebuju něco postavit, anebo druhá varianta, kupuju si byt, který je určený k totální rekonstrukci a potřebujou rekonstruovat, umíte jim říct, už vlastně v rámci toho procesu, než jim to prodáte, kolik plus minus by je to mohlo stát? A kdo bude první?
Koho vyvoláš?
No tak ty ses přihlásil.
Dobře. Tak za sebe říkám, ano, my máme navázanou spolupráci s projektanty, s architekty a stalo se nám už několikrát, že jsme skutečně zprostředkovali fyzickou schůzku toho projektanta buď na pozemku nebo na té stavbě a následně se potom i realizovaly určité věci, které projektant naprojektoval nebo navrhl. Tam je několik variant, co se může stát, může být zpracovaná od projektanta jenom nějaká lehká doporučující studie, to je, řekněme na první, na jednom tom spektru, na konci spektra, na konci druhého spektra může být dotažen celý projekt až do, řekněme nějakého stavebního povolení. Takže ano, zprostředkováváme. A co se týká bytů, tak máme navázané zase řemeslníky, a protože jsme i v rámci našich zkušeností už několik těch rekonstrukcí udělali, tak jsme schopni i my sami odhadnout, řekněme trošku fundovaně, kolik může stát konkrétní byt zrekonstruovat. Ale já si tady musím říct, že já si tady na to dávám obrovský pozor, protože nechci působit jako takový ten makléř, kterej všechno zná, všechno ví a všechno je růžový pro kupujícího, hlavně, aby prodal, takže raději zprostředkuju schůzku s tím řemeslníkem, aby se na to řemeslník podíval a předložil nějakou aspoň hrubou nabídku, to si myslím, že je férovější.
A mají tu nabídku a teď se zeptám, Pavle, už tu nabídku nebo aspoň nějakou základní studii před tím dostanou od vás lidi, když to už vlastně poptávají například ten byt v tý rekonstrukci, nebo se ty věci vlastně dělají až teprve, když se o to řeknou?
Tady to vyhodnocujeme individuálně, protože máme to úplně stejně tak, jak říkal Honza, takže vlastně jsme schopni jim toho danýho člověka domluvit. A je to spíš o tom, že leckdy zrovna v rámci těch bytů mají lidi svýho designéra, architekta, projektanta, který je schopnej jim s tímto pomoci, takže tohleto řešíme individuálně a pokud samozřejmě chtějí, tak jsme schopni jim tuto službu zprostředkovat.
Moc děkuju. Koukám, že Jarda se na něco chce zeptat?
Tak já do toho vstoupím, protože jsme právě teď rozebral jako spoustu typů nemovitosti. Mě by ještě zajímal jeden, a to jsou konkrétní garáže, protože já, když jsem se naposled díval na ty data, tak jsem to byl trošičku překvapený, že cena garáže v Brně může být kolikrát větší než cena bytu jako v Karviné. Tak možná, jak to vypadá v Plzni, kde působíte nejčastěji s garážema, Honzo?
My těch garáží prodáme za rok poměrně málo, ceny garáží se pohybujou v Plzni někde od 300 do 800 000 podle toho, jak blízko jsou k zástavbě, ale garáže, které jsme nabrali, tak jsme poměrně jako snadno a dobře prodali, takže já si myslím, že tady je ten trh relativně ještě zdraví. Průměrná cena garáže podle mě někde okolo půl milionu korun, byt, průměrná cena někde okolo 4 milionů Kč. Takže si myslím, že to spolu tak nějak jako koresponduje.
Pavle, jak to máte vy?
My ty garáže v podstatě prodáváme na doporučení, to znamená, aktivně nevyhledáváme, nemáme jich proto taky v portfoliu tolik, ale tady bych řekl, že je spíš jako zajímavý, že třeba ceny garáží v Klatovech jsou téměř srovnatelný s garážema v Plzni, což mi přijde taky zajímavý. Ale ano, ty ceny garáží v Plzni záleží na stavu, přesně tak 500, 600 000, je tomu tak.
Děkuju za to. A tím pádem ještě jedna věc nasnadě, co se nabízí. Hýbe se ten investorský trh tím směrem, že by se skupovaly celé činžovní domy nebo je to pořád vlastně na té úrovni, že se to rozprodává jakoby po jednotlivých bytech a možná i jako makléři se k tomu sami postavíte, když dostanete ten činžovní dům, jakože celý, tak radši rozprodáte radši najednou, a to samozřejmě svoje pro a proti. Tak Pavle, jak vy se k tomu stavíte?
Tak je to samozřejmě o tom, co ten klient požaduje, každopádně my ty činžovní domy vesměs prodáváme jako celek, protože většinou ten majitel to chce jako celek prodat, přestože jsme nějakým způsobem schopni s ním probrat tu možnost rozprodání po bytech, protože leckdy je to zajímavější, co se týče toho zisku.
Honzo, jak u vás?
Úplně stejně. To, co jsme prodávali, tak jsme prodávali jako celky, byť třeba teďko při poslední zakázce, já jsem tam viděl i určitou investiční příležitost, protože paní majitelka to prostě chtěla prodat jako celek, nechtěla s tím mít vůbec žádnou práci a myslím si, že kdyby to někdo koupil a jenom to rozprodal na bytové jednotky, tak by tam zisk vytvořil, ale prostě jsme to prodali jako celek tak, jak si paní majitelka přála. Jestli na tu otázku jako zazněla, jestli se prodávají po jednotlivých bytech nebo po bytových domech celých? Zase musím říct férově, že neprodáváme desítky bytových domů ročně, na to jsme, myslím příliš malá realitní kancelář, ale to, co jsme prodávali, tak jsme nikdy nerealizovali rozdělení na bytové jednotky. Vždycky to byl na základě přání majitele prodej celého činžáku.
Ok. No, a napadá mě z mojí strany poslední dotaz. A to sice jenom, že se do toho nikdy nikomu moc jako nechce, protože nikdo nechce předvídat jako, jak ten trh se bude vyvíjet a kam to jako půjde, ale tady samozřejmě na těch jako datech, co máme, tak se vždycky můžeme podívat rok zpětně a dva roky a 10 let zpětně, jak to vlastně všecko vypadalo. Takže když bych si měl představit, že tady spolu budeme sedět zase za rok a budeme se dívat jakoby na ty data, tak jaký je váš odhad, kam to bude směřovat? Jestli ta Plzeň poletí ještě víc nahoru, ostatní budou stagnovat nebo ještě půjdou dolů nebo se to nějak srovná? Zkusme si trošičku zaspekulovat. Honzo?
Já si myslím, že pokud nedojde k nějakému vnějšímu vlivu mimo Českou republiku ekonomickému nebo geopolitickému, tak já bych predikoval lehký nárůst cen a lehký pokles úrokových sazeb.
Děkuju. Pavle, budete stejný optimista nebo ne?
Já jsem stejného názoru, ano, myslím si, že ceny nemovitostí ještě porostou a úrokový sazby hypotečních úvěrů půjdou ještě dolů.
Výborně. A já mám poslední otázku na pány, co byste si přáli v roce 2025, aby se změnilo na realitním trhu nebo v realitní branži, Pavle?
Rád bych, aby obecně realitní branže byla brána jako naprosto férový byznys, samozřejmě, aby realitní makléři dostáli tomu, jak tu práci dělat mají a spokojený klienty.
Děkuju. Co Honza?
Já bych si přál, aby se výrazně, ale opravdu výrazně zvedla průměrná úroveň kompetentnosti a profesionality realitních makléřů.
A co Jarda?
No, tak u mě je to jednoduché, já navážu na Honzu a taky přeju, aby se zvedla úroveň a kompetentnost realitních makléřů, třeba tím, že jich co nejvíc bude používat CEMAP?
Dobře. V tom případě je čas se rozloučit. V rámci projektu Realiťák roku se o to snažíme, snažíme se, o to i spoustu jiných projektů, my asi jediný do toho máme takový prostředky, který bysme aspoň něco mohli v rámci veřejnosti dokázat. Tak jako držme si palce. A samozřejmě to povzenutí tý realitní profese je tady nasnadě, i když vidíme, že už to vnímání těch realitních makléřů není tak strašné, jako bývalo. Společně s Jardou Tkadlečkem a s jeho firmou Zkontrolujeme.cz prostě děláme i různé výzkumy veřejnosti a vypadá to čím dál tím líp pro realitní branži jako takovou, tak si to jenom nezkazit. Pánové, přeju vám všem krásné Vánoce, užijte si vánoční svátky, odpočiňte si, aby byl ten rok 2025 ještě lepší. Myslím si, že o tak nějakého 10. prosince jako standardně každý rok do 10. ledna budou takový realitní prázdniny menší, ale je to způsobený poptávkou, protože ta začala klesat cca 14 dní nazpátek, kdy na webu a na internetu jako takovém už začali výrazně poklesat, hledat nebo kupující přestali víc výrazně hledat nové nemovitosti a asi se zabírají vánočními dárky. Taky bych měl už nějaké dokonce koupit. Mějte se krásně. Uvidíme se, doufám, s některými vlastně, možná se všemi se uvidíme na vyhlášení 13. ledna v Poslanecké sněmovně 7. ročníku projektu Realiťák roku. Mějte se krásně, na shledanou.
Díky, na shledanou.
Díky za pozvání, mějte se krásně.
Děkuju, mějte se pěkně.