2.2.2022 12:51
Ještě před několika měsíci stačilo vypustit na trh v podstatě jakoukoliv nemovitost, a pokud nebyla cena nesmyslně nastavená, tak se prodala velmi rychle. Často ani nebylo nutné prodeji věnovat náležitou pozornost.
Jenže aktuální situace je jiná. Množství nemovitostí na trhu je sice stále omezené, ale postupně začne výrazně ubývat potenciálních kupců. Důvod je prostý, hypotéky začínají výrazně zdražovat a letos lze očekávat sazby, které budou pro velkou část zákazníků už neakceptovatelné. A ti ostatní, kteří například hypotéku nepotřebují, bude potřeba zaujmout.
Drony, 3D grafika a profesionální videa
Schválně si projeďte inzeráty profesionálů na sociálních sítích ale i na realitních portálech. Některé jsou malé umělecké dílko. Pomiňme teď květnatý jazyk, který z každé nemovitosti dělá tu nejlepší na světě, ale pořádně si prohlédněme doprovodné materiály. Jsou bohaté, od profesionálních fotek přes videa, 2D i 3D plánky bytu, záběry z dronu až po další další vychytávky.
Pokud se do prodeje chcete pustit sami, zvažte, jestli vše uvedené dokážete sami připravit. Většinou ne, protože mnohé z toho vyžaduje profesionální vybavení a to jak v podobě hardwaru tak i softwaru. A hlavně to vyžaduje praxi. Profesionální fotoaparát s vhodným objektivem sám o sobě zárukou dobrých fotek není. A stejně tak software pro vytvoření plánků bytu ho také sám nevytvoří.
S něčím vám mohou pomoci známí nebo kamarádi, jeden může dobře fotit, jiný si rozumí s grafickými programy. Přesto víc než kdy jindy stojí za zvážení, jestli prodej nevložit do rukou profesionálů, kteří s tím mají zkušenosti a obvykle i lidi, kteří doprovodné materiály profesionálně vyrobí. Samozřejmě to nebude zadarmo, realitní makléři si z prodeje vezmou provizi. Současné ceny nemovitostí jsou však tak vysoké, že to z inkasovaných peněz při úspěšném prodeji stále bude zanedbatelná částka.
Text a fotky zvládnete
Pokud se přesto do prodeje chcete pustit sami, tak základem je dostatek informací, které musíte zpracovat do rozumné formy. To asi zvládne skoro každý, určitě však text ukažte více lidem, než ho vypustíte do světa. A nemyslíme teď gramatiku, s tou vám pomůže leckterý textový editor, ale spíš jde o stylistiku a hlavně o úroveň a množství informací, s kterými půjdete na trh.
Profesionální fotoaparát s dobrým širokoúhlým objektivem asi doma mít nebudete. Můžete se poptat u známých, nebo to zkuste mobilem. Tedy pokud máte dobrý mobil, který má slušný širokoúhlý objektiv. Prostě to vyzkoušejte, pohrajte si se světlem (denní i umělé osvětlení) a pořádně si prohlédněte na velkém monitoru výsledek. Ten porovnejte s fotkami v inzerátech profesionálů a buďte kritičtí. Pokud je rozdíl velký, tak to prostě vlastními silami nezvládnete.
A pozor, určitě se vyhněte různým filtrům, které mobily i postprodukční programy nabízí. Úprava je běžná, ale decentní. Opět platí, že to bez praxe nezvládne každý. Umělé fotky jsou snadno rozpoznatelné a mohou indikovat, že se prodávající snaží něco zamaskovat. Přestože to v reálu nemusí být vůbec pravda.
Úklid je základ
Teoreticky můžete zkusit natočit i video, ale tady už buďte opravdu velmi sebekritičtí. Natočení je sice dnes snadné, ale výsledek se málokdy bude podobat práci profesionála. Navíc v tomto případě je potřeba lepšího hardwaru ještě významnější než u fotoaparátu a často bude potřeba stativ. Víc už toho v domácích podmínkách zřejmě nezvládnete.
Co však zvládnete určitě a je to naprosto základní věc, je perfektní úklid nemovitosti před fotografováním a samozřejmě před případnou návštěvou zájemců. Můžete se pustit i do takzvaného homestagingu, tedy lidově řečeno načančání nemovitosti před prodejem. Ale i v tomto směru mají makléři výhodu, mají na to bytové designéry a mají i dodavatele, od kterých si mohou půjčit vybavení, které dodá nemovitosti na atraktivitě.